Verhuizen…

Vandaag, zaterdag 21 mei, is een grote stap gezet naar de renovatie van de Standaard die dit jaar en volgend jaar gaat plaatsvinden. Een groot gedeelte van de Standaard wordt hierbij gesloopt en de zaal krijgt een flinke opknapbeurt.

Harmonie ‘Oefening’ moet hiervoor gedurende deze tijd haar repetities houden in het voormalige bibliotheekgebouw verderop in de Timberwolfstraat. Dit betekende concreet dat vandaag vrijwel alle spullen, met uitzondering van slagwerk dat volgende week nog nodig is tijdens het Galaconcert, moest worden vervoerd naar een nieuw onderkomen.

Een loodzware klus. Harmonie ‘Oefening’ bewaart al haar spullen in een ruimte onder het podium. Hier staan of beter gezegd stonden ook alle archiefkasten vol met muziek. Muziek die in de loop van het 143 jarig bestaan is aangekocht en is bewaard.

Met veel geweld zijn deze kasten met vier man sterk de trap op getild, buiten vervolgens weer de trap afgeschoven en vervolgens met een bus naar het tijdelijke gebouw gebracht. Uiteraard moest daar alles weer uitgeladen worden.

De klus heeft een hele middag geduurd en heeft naast veel gezelligheid onder elkaar en veel vermoeidheid van de zes leden die de klus hebben geklaard ook wat leuke zaken opgeleverd. Zo zijn in het opberghok vele oude foto’s en andere archiefstukken gevonden. Ook is er een oorkonde gevonden van de deelname aan het concours van 1921. Inmiddels flink vergeeld. Cees, onze slagwerker, gaat de oorkonde opnieuw inlijsten en voor de eeuwigheid bewaren.

Ongetwijfeld zullen jullie nog veel van al deze archiefstukken voorbij gaan zien komen. De oude foto’s zullen voor zover mogelijk worden ingescand en op de website worden gepubliceerd. Uiteraard zijn we dan zeer nieuwsgierig naar verhalen die bij sommige mensen naar boven zullen komen bij het zien van de foto’s. Wij horen deze graag en zullen de mogelijkheid geven hierop te reageren.

Verder is er het plan om in het Diatoontje een leuk verhaal te publiceren afgeleid uit al deze archiefstukken, waaronder ook enkele notulen van begin jaren ’70 en daarna. Dit zal een mooie aanvulling geven op de verhalen van nog langer geleden die nu al in het afgelopen Diatoontje waren te lezen en nog enkele vervolgen gaat krijgen in de komende uitgaven. Daarnaast zullen enkele zeer oude muziekwerken onder de loep worden genomen door de redactie.

Krijg je het Diatoontje nog niet en wil je het graag ontvangen. Kijk dan bij Vrienden van Oefening op deze website hoe je je kunt abonneren.

Volgende week zaterdag 28 mei treedt Harmonie ‘Oefening’ voorlopig voor het laatst op in de Standaard. De maandag erop zal de verbouwing officieel beginnen en de Standaard tot in ieder geval februari 2012 gesloten zijn. Wel zal de harmonie aan het eind van dit jaar een prachtig kerstconcert geven in de kerk van Standdaarbuiten. De muziek is hiervoor inmiddels gekozen. Bewust bestaat het repertoire niet uit de traditionele kerstmuziek, maar uit prachtige sfeervolle werken die de kerstperiode helemaal zullen benadrukken. Uiteraard wordt iedereen via de website op de hoogte gehouden.

Foto: Nieuwjaarsconcert van Harmonie ‘Oefening’ in de gymzaal te Standdaarbuiten (1989). Meer foto’s gaan zeer zeker volgen. Houd de website en het Diatoontje in de gaten.

4 reacties op “Verhuizen…”
  1. Ik sta d’r weer met m’n goeie kant op, zie ik al. Maar ja, die dozen waren ook zo zwaar…Chris had het makkelijker, die hoefde alleen de dozen met lichte muziek te dragen 😉

2. Hahaha, ja inderdaad! En we hadden het zware stuk, Tsar Boris, speciaal voor Chris apart gelaten 8)

3. Ik zou het positief zien. Je hebt zo in ieder geval bewijs dat je als één van de weinige hebt meegeholpen aan het sjouwwerk.

Ik sta er trouwens ook een beetje fout bij. Maar goed… 😉

4. Goed gedaan mensen, helaas hadden wij zelf die dag ons handen vol met sjouwen.
    Maar met het terugsjouwen volgend jaar zijn we er bij hoor. Groetjes Gerard en Elly.

Reacties zijn gesloten.