Wie zijn wij?

Harmonie “Oefening” is een klein ambitieus orkest uit het dorpje Standdaarbuiten, gelegen in het mooie West-Brabant. Onze vereniging is opgericht in het jaar 1863 en daarmee één van de oudste verenigingen uit de regio. In het jaar 2013 vierden wij dan ook ons 150-jarig bestaan met tal van activiteiten.

Onze harmonie bestaat op dit moment uit twee onderdelen: The Music Factory en het A-orkest. In het eerstgenoemde orkest zitten met name de beginnende muzikanten, het A-orkest bevat de meer gevorderde muzikanten. Voor de aller jongste muzikanten biedt onze vereniging in samenwerking met Vivianne Dubbelman AMV-cursussen aan.

Repetities

Harmonie Oefening repeteert op vakanties en feestdagen na op iedere vrijdagavond in het multifunctionele centrum De Standaert in Standdaarbuiten.

Het leerlingenorkest repeteert van 19:30 – 20:15 uur. Het A-orkest van 20:30 – 22:30 uur met een pauze van 21:30 – 21:45 uur. Beide orkesten staan sinds september 2022 onder leiding van dirigent Erwin Eestermans.

Nieuwe leden

Nieuwe (jonge) muzikanten komen, zodra ze de eerste noten op hun instrument kunnen spelen, terecht in het leerlingenorkest van Harmonie Oefening: The Music Factory. Dit is meestal al na een paar maanden volgen van lessen. Voor beginnende muzikanten heeft het leerlingenorkest een aantal voordelen boven het hoofdorkest waar de meer gevorderde muzikanten in spelen. Even kort alles op en rijtje:

• In het leerlingenorkest krijg je de gelegenheid om op een leuke manier met leeftijdgenoten te leren om muziek in een groep te maken;
  • Heb je nog geen instrument? Geen probleem. Harmonie Oefening biedt voor alle leden, jong en oud, de mogelijkheid om een instrument van de vereniging in bruikleen te krijgen;
  • Muzieklessen worden aangeboden via gediplomeerde docenten.
  • Gedurende het jaar zijn er verschillende leuke activiteiten speciaal georganiseerd voor de jeugd. Naast het geven van verschillende optredens, nemen we bijvoorbeeld ook om het jaar deel aan een jeugdfestival.

AMV-Cursus

Wil je graag muziek maken, maar ben je nog net te jong voor het leerlingenorkest bij Harmonie Oefening? Je kunt dan toch al lid worden en een AMV-cursus volgen als voorbereiding op een “echt” instrument. De cursus is bedoeld voor kinderen van 6 tot en met 8 jaar. Na afloop van deze leuke en leerzame lessen ben je gegarandeerd een stuk muzikaler en kan je makkelijk doorstromen naar een blaasinstrument in het leerlingenorkest.

De letters AMV staan hier voor Algemene Muzikale Vorming. De AMV-cursus is in groepsverband en de lessen worden gegeven door Vivianne Dubbelman. Tijdens de AMV-lessen maken kinderen kennis met algemene muzikale zaken, zoals de verschillende instrumenten, orkesten, noten en alles wat met muziek te maken heeft. Door dit in groeps- en spelverband te doen leren de kinderen van begin af aan om samen te musiceren en te spelen.

Interesse?

Is na het lezen van deze informatie je interesse gewekt? Schroom niet en kom gerust eens langs op één van onze repetities op vrijdagavond en laat iemand je vragen beantwoorden. Harmonie Oefening kan uitstekend nieuwe muzikanten gebruiken. Alle instrumenten zijn enorm welkom.

Voor meer informatie kan je ook bellen met telefoonnummer 06-20863315 (voorzitter) of een e-mail sturen naar info@harmonieoefening.nl. Direct het inschrijfformulier invullen? Klik dan hier.

Hopelijk tot ziens!