Leuke verrassing Galaconcert 2011

Inmiddels is het Galaconcert van Harmonie “Oefening” uit Standdaarbuiten ter gelegenheid van de opening van de Dorpsweek een ware traditie geworden. Dit jaar stond het concert gedeeltelijk in het teken van de rockmuziek.

Het concert begon voor de pauze nog als een traditioneel concert met prachtige concertwerken als Fanfare for a friend en Balkan Dreams. Vol overgave en concentratie werden de stukken ten uitvoer gebracht. Ook The Music Factory, het tweede orkest van de vereniging, liet zich van haar beste kant zien.

Net als voorgaand jaar toen het thema bigband was, werd in de pauze de zaal razendsnel omgebouwd naar een setting waarbij de stoelen gegroepeerd stonden opgesteld en achterin de zaal een aantal staantafels werden weggezet. Daarnaast waren de muzikanten van hun keurige avondkleding van voor de pauze omgewisseld naar bijpassende rockoutfits. Tevens werden op een projectiescherm beelden getoond van de rockband die een hoofdrol zouden gaan spelen. Euphoniumspeelster Joke Maes, zelf een ware rockfan, nam de microfoon ter hand en leidde het publiek na de pauze door het rockprogramma heen.

De sfeer was gezet, de muziek volgde al snel. Vele bekende nummers uit de vorige eeuw passeerden de revue waarbij menig toeschouwer de benen niet stil kon houden. Medleys van The Doors en Deep Purple klonken als een klok en gaven gemeenschapshuis de Standaard een waardig afscheid. Vanaf nu tot medio februari 2012 zal de Standaard gesloten zijn en een grootscheepse verbouwing ondergaan.

Huldiging
Voor een tweetal leden was er naast een geweldig concert ook nog eens een zeer aangename verrassing. Cees Machielse (slagwerk) en Ad Vervoort (bas) hebben dit jaar hun eigen feestje. Ad is dit jaar 25 jaar lid, Cees viert dit jaar zijn 60 jarig jubileum. Een prestatie van formaat!

Speciaal voor deze gelegenheid was Annelies Nefs van de Brabantse muziekbond bij het Galaconcert aanwezig. Zij vertelde het publiek de overweldigende inzet van Cees en Ad al die jaren en speldde ze hiervoor beiden een insigne op van de Brabantse Muziekbond.

Zowel Cees als Ad hebben beiden een periode in het bestuur van de harmonie gezeten en zich ingezet voor tal van activiteiten ten behoeve van de vereniging. Zo was Cees een drijvende kracht achter de schiettent die jarenlang tijdens de jaarmarkt van de Dorpsweek heeft gestaan.

Verder was Cees er verantwoordelijk voor dat de harmonie maar liefst 10 jaar een zeer grote en lucratieve rommelmarkt in de Standaard kon houden. Stad en land reisde Cees hierbij heel het jaar af om spullen te verzamelen. Deze spullen bewaarde hij thuis waar hij deze maar kwijt kon. Tegen de tijd dat het weer bijna rommelmarkt was, kon hij zijn auto niet meer in de garage zetten en stond de zolder en elke andere mogelijke ruimte in huis vol met spullen. Zoveel had Cees en zijn vrouw Doortje over voor zijn vereniging.
Cees en zijn vrouw Doortje zorgden ook jarenlang voor de uniformen die zij in huis bewaarden voordat deze naar de Standaard verhuisden. Vrijwel iedere muzikant in ons orkest is wel eens bij hen op bezoek geweest voor het uitzoeken van een uniform en werd daarbij ontzettend liefdevol ontvangen.

Hoewel Cees het slagwerk altijd trouw is gebleven, is Ad in de loop der jaren van instrumenten gewisseld. Hij begon in 1986 op tenorsaxofoon, waarna hij deze heeft ingeruild voor de bas waar hij nog steeds op speelt. Ad staat bekend als een betrokken lid en kon in ons clubblad Het Diatoontje prachtige stukken met een komische noot schrijven waar menig muzikant van heeft genoten.

Nog altijd verzaken beiden heren altijd niet. Zo was Cees een week geleden nog van de partij om mee te helpen aan de loodzware verhuizing van alle spullen (waaronder zware archiefkasten) van de harmonie naar het tijdelijk onderkomen nu de Standaard wordt verbouwd.
Daarnaast zijn Cees en Ad nog iedere week weer van de partij op de repetities van de harmonie, Cees achter de grote trom en Ad achter zijn grote bas. Uiteraard ontbreken zij ook na de repetitie niet en zitten zij trouw aan hun “tafel 8” zoals zij hun stekje noemen de week met elkaar door te nemen en oude verhalen worden opgehaald.

Harmonie ‘Oefening’ is ontzettend trots op zulke trouwe leden. Een prestatie van formaat. Wij hopen dat beiden nog heel lang lid mogen blijven en ons nog vele fijne momenten kunnen bezorgen.
Een reactie op “Leuke verrassing Galaconcert 2011”
  1. Leuk concert gisteren gehad. Vooral bij Deep Purple spatte het enthousiasme er toch wel. En dat was te horen 😉

Een super groot compliment aan Claudy die onder moeilijke omstandigheden zoiets moois heeft neer gezet. Op naar de Kerst!